Den subtile forbindelse mellem lyd og smag
Hvilken type musik skal du spille, hvis du ønsker at forbedre smagen af den krydrede suppe eller lækre cremede chokolade, du serverer? Og hvad har dårlig akustik at gøre med visse smagsindtryk?
Charles Spence, professor i eksperimentel psykologi ved Oxford University, forklarer, hvad den nyeste videnskabelige forskning har afdækket om de indviklede forbindelser mellem vores ører og vores smagsløg.
Trofaste læsere af Troldtekts nyhedstemaer husker måske vores tidligere interview med professor Charles Spence. Hvis du ikke har læst det, skal du gøre dig selv en tjeneste og se nærmere på det, da det er fyldt med interessante betragtninger om forholdet mellem det, vi hører, og hvad vi smager.
Som leder af Crossmodal Research Group ved Oxford University, der har specialiseret sig i forskning i integration af information på tværs af forskellige sanser, har Charles Spence et unikt indblik i, hvordan vores sanser er forbundet. Han har indvilget i at opdatere os om den nyeste videnskabelige udvikling inden for dette emne.
– Der foregår en masse virkelig interessant forskning på dette område, som fortsat uddyber vores forståelse af multisensorisk smagsopfattelse. Derudover har vi set nogle kreative anvendelser af denne viden i praksis, siger Charles Spence.
Spotify er f.eks. gået sammen med alkoholleveringstjenesten Jimmy Brings om at skabe "Songmelier Edition", der parrer en række vine med den perfekte musik. Og med appen Wine Listening kan du scanne flaskeetiketten for at få forslag til dit eget smagfulde soundtrack, der passer til din foretrukne vinårgang.
I London hjalp Charles Spences team med at arrangere en række spiseoplevelser på forskellige restauranter, hvor en tysk DJ forbedrede menuen med omhyggeligt udformede kompositioner bygget på videnskaben om soniske krydderier. En kaffebar i Korea forsyner endda sine kunder med hovedtelefoner og musik, der matcher deres kaffe.
De fire måder, lyd og smag interagerer på
Siden de første videnskabelige undersøgelser af samspillet mellem smag og lyd har forskere identificeret fire generelle måder, hvorpå det, vi hører, påvirker vores opfattelse af smag.
- Sensorisk undertrykkelse:
Høje lyde undertrykker vores evne til at smage sødme og salthed, mens det i nogle tilfælde forbedrer smagen af umami. Foruroligende lyde og dårlig akustik ser simpelthen ud til at distrahere os, så vi ikke får den fulde oplevelse af visse slags smagsindtryk i vores mad. - Semantisk tilknytning:
Vi er tilbøjelige til at forbinde forskellige typer musik med forskellige niveauer af social status, pris og kvalitet. Forskningen viser, at afspilning af klassisk musik i baggrunden får forbrugerne til at bruge flere penge på deres mad og drikkevarer, end hvis de lyttede til Top 40 pophits i stedet. Nogle restauranter har eksperimenteret med at servere deres fisk og skaldyr til lyden af havet. - Soniske krydderier:
Musik kan komponeres specifikt for at fremhæve bestemte smagselementer. Tonen/stemmelejet, tempoet og tonaliteten kan arrangeres for at henlede opmærksomheden på visse egenskaber. Det kan f.eks. være musik, der kan forbedre surhed eller sødme af det, du smager på. - Sanseoverførsel:
Vores erfaringer har en tendens til at overføres fra det ene aspekt af det, vi gør, til et andet. Det gælder for eksempel, at jo mere du kan lide den musik, du lytter til, jo mere sandsynligt er det, at du nyder det, du smager på.
En stigende bevidsthed
De fire faktorer udelukker ikke hinanden. På ethvert givet tidspunkt kan snesevis af forskellige påvirkninger være med til at sende signaler fra dine ører til din mund. Med hver ny undersøgelse bliver Charles Spence og hans kolleger over hele verden dygtigere til at bruge lyde til at guide og forme vores sanseoplevelser.
– Det samlede lydbillede vil bestemme din opfattelse. Men ved at teste de "smagfulde" kompositioner har vi identificeret nøglekomponenterne til at skabe en ny musikalsk menu. Krydret musik er for eksempel højt tempo med masser af skift og overgange, energisk og ophidsende, siger han.
Charles Spence forventer, at vi vil se en stigende bevidsthed om sammenhængen mellem lyd og smag, der udspilles på mange måder. Fra restauranter og arkitekter, der er mere omhyggelige med at minimere støj og optimere akustikken, til kokke og orkestre, der går sammen om at afholde kulinariske stadionkoncerter.
Fakta: Om Charles Spence
- Professor (kandidat og ph.d.) i eksperimentel psykologi ved Oxford University
- Stipendiat ved Somerville College
- Forskningsområder: Anvendt kognitiv psykologi, Forbrugerpsykologi, Sensorisk markedsføring, Multisensorisk perception, Gastrofysik