Arkitekt bag Maltfabrikken: - For os handler det om at træde lidt i baggrunden og i stedet lade bygningen tale
Praksis Arkitekter har stået bag transformationen af den gamle Maltfabrik i Ebeltoft, som i dag fungerer som kulturcenter og samlingspunkt. Læs om tegnestuens tilgang og de erfaringer, arkitekterne tog med sig fra projektet.
I 2020 fik Ebeltoft tilføjet et nyt og markant vartegn til byen: Ny Malt. Her kunne den rødkalkede fabriksbygning med det takkede tag fra 1861 mellem gågade og havn slå dørene op som nyt kulturhus og mødested for borgere og besøgende.
Samme år modtog byggeriet flere priser som belønning for transformationsarbejdet, blandt andet prisen som Årets Byggeri 2020, LOOP Awards 2020, Syddjurs arkitektur- og bevaringspris 2020 samt en nominering til Mies van Der Rohe Prisen 2020.
Praksis Arkitekter vandt opgaven med at bringe de forfaldne fabrikslokaler ind i en tidssvarende forfatning, hvor lokalerne ikke skulle bruges på ølbrygning som tidligere, men i stedet huse restaurant, bibliotek, butik, kontorer samt flere kunst- og kulturoplevelser for store og små.
– Vi er rigtig glade for det faktum, at det er lykkedes at få ’den gamle’ Maltfabrikken til at spille hovedrollen i arkitekturen. Men også det, at der er opstået et lille torv med byliv og samspil omkring bygningerne. Det er blevet et meget venligt, varmt og imødekommende sted, der tager godt imod alle aldersgrupper, siger Mette Tony, arkitekt og indehaver af Praksis Arkitekter.
En balance mellem nye og gamle materialer
I begrundelsen for valget af vinderforslaget fra Praksis Arkitekter lød det blandt andet, at “Særligt imponerer det, at Maltfabrikkens karakteristiske røde knopskydninger fortsætter i den nye arkitektur. Fabrikkens ikon-karakter styrker den oprindelige volumen og særegne udtryk. Herved skabes en homogen og samlende bygningsmasse, der i stueplan åbner sig op mod de omkringliggende gårdrum og byder alle velkommen.”
Mette Tony forklarer, at deres tilgang til transformationer af historiske bygninger generelt er, at det skal være det gamle, der skal spille hovedrollen i arkitekturen – for det er her, at det unikke ligger.
– Kort sagt var strategien at styrke de historiske bygninger og istandsætte dem. Det helt centrale var derfor at finde den rette balance mellem de oprindelige elementer og det nye, vi skulle tilføje. Vi foreslog kun nye, mindre designgreb, så det hele tiden var det historiske, der var det bærende. Det var en dyr beslutning – og det havde været billigere eksempelvis at bygge et nyt bibliotek frem for at få det ind i en gammel fabrik.
– De materialer, vi tilføjede, skulle være afdæmpede og bidrage til at styrke det historiske – og ikke stjæle opmærksomheden. Af samme grund kan det være svært at se, hvad der er nyt og gammelt. I stedet skal man gerne opleve en helhed. Der er dog tilføjet en ny indgangsbygning samt elevator og kælder, for bygningen skal også være moderne og tilgængelig, og vi skal sikre et godt indeklima, men stadig i historiske rammer, siger Mette Tony.
At lade bygningen tale
Mette Tony fortæller, at utrolig meget i projektet fungerede godt og forløb planmæssigt, da der både var en god organisation bag projektet samt en klar idé om, hvor Maltfabrikken skulle rykke sig hen.
Maltfabrikken er ejet af Syddjurs Kommune og Fonden Den Ny Maltfabrik.
– De største udfordringer ved transformationer – både med Maltfabrikken og generelt – er altid, at du ikke fra begyndelsen har det fulde overblik over bygningens tilstand. Det får du undervejs. Men der er nogle rammer i forhold til tidsplan og økonomi, du skal holde, hvilket kan være udfordrende, når du ikke kender bygningen.
Men de mange erfaringer fra Maltfabrikken har tegnestuen også kunnet trække på i andre og nyere projekter, blandt andet til Spritfabrikken i Aalborg, som også handler om ”at bygge videre på en historisk bygning på en sund måde”, forklarer Mette Tony:
– Vi har lært rigtig meget. For os handler det især om, at vi som arkitekter træder lidt i baggrunden og i stedet lader bygningen tale.
Men blot fordi projektet i Ebeltoft er afsluttet, er der ikke nødvendigvis helt sat et punktum for udviklingen af arealerne omkring Maltfabrikken endnu. For der er efterfølgende blevet opført en ny pavillon:
– Selvom det er en mindre ting, kan jeg godt lide idéen om, at Maltfabrikken er et anlæg, som kan udvides og bygges om og tilpasses tid og behov. At man på den måde kan videreføre byggeriet, ligesom vi gjorde i transformationen, lyder det fra Mette Tony.