Læringsmiljø med højt til loftet
Dagslyset fylder rummet og forstærker de klare farver i Sølystskolens ombygning. De nye rammer har store armbevægelser og appellerer til sanserne og nysgerrigheden.
Sølystskolen har gennemgået en længere ombygning og tilbygning i forbindelse med, at den er lagt sammen med en anden skole i Silkeborg. Skolen er vokset i kapacitet og der er samtidig sket en fysisk integration med SFO og blandt andet etableret en ny overbygning. En offentlig sti fører nu igennem skolen og signalerer derved en ny interaktion med borgerne, der kan benytte flere af skolens faciliteter.
Indgangspartiet vidner om fornyelse og nye toner indendøre, hvor man overvældes af ankomstrummets store skala. RUM arkitekter har været med i hele den lange proces fra brugermøder til helhedsplan og arkitektoniske detaljer. Sølystskolen har været nomineret til prisen Årets Skolebyggeri 2014 for den forbilledlige proces med pædagogik som omdrejningspunkt.
Det arkitektoniske greb er enkelt med markante, kulørte ”rum-møbler” og sammenhængende gulv og loftsflader. Lofterne er beklædt med Troldtekt, der udover et visuelt løft, bidrager til en god akustik, der igen understøtter et godt læringsmiljø. Om- og nybygningen imødekommer den nye skolereform med plads til fleksibilitet og bevægelse. Rum-møblerne fungerer fint i de rumlige omgivelser med luft og lys, samtidigt med, at der er masser af plads til gruppearbejde, undervisning og gemmesteder.
Arkitekt og partner hos RUM, Karin Elbek, fortæller:
” Fleksibiliteten i den nye Sølystskole er understøttet ved en høj grad af variation mellem åbne og lukkede lokaler, stedernes karakter og et spænd mellem tætte og spatiøse rum. Akustikken er afgørende for oplevelsen af rum i alle skalaer og en væsentlig faktor for at lykkes med et varieret læringsmiljø”.