Lyden af metal mod metal
Herningsholm Erhvervsskole har opdateret sine smedeværksteder.
Smedefaget er i fremdrift, og ny teknologi har for længst overhalet hammer og ambolt. Nu handler det mere om robotteknologi, CNC-udstyr, programmering og kvalitetskontrol. I august 2018 var der indvielse af en nyrenoveret bygning på Herningsholm Erhvervsskole med smede- og svejsefaciliteter. Det skete med deltagelse af bl.a. Finansminister Kristian Jensen, som roste skolen for at spille en vigtig rolle for fremtidens industri i Danmark.
Selve den rektangulære bygning er relativt anonym i sit ydre. Den ombyggede industrihal har facader i gule tegl, som er suppleret med sorte stålplader i den vestlige halvdel. Her er der også etableret udendørs arbejdsrum i nicher, hvor eleverne kan arbejde med projekter i fri luft.
Indendørs er det tydeligt at ombygningen har skabt et moderne- og attraktivt miljø for undervisning på højt niveau. Dagslyset kommer ind via ovenlys, og der er god plads til at udfolde sig på. Der er 70 svejsekabiner og 50 nye svejsemaskiner med den nyeste teknologi. Kabinerne er flotte i sig selv med deres blanke aluminiumsvægge, sorte svejseforhæng og gule udsugninger.
At arbejde med metal er ikke ligefrem lydløst. Vinkelslibere, svejseapparater og skæremaskiner kræver høreværn, men også det almindelige lydmiljø er vigtigt i store rum som disse. Her i de højloftede åbne haller er lofterne og det øverste af væggene beklædt med lyse Troldtekt træbetonplader, der tager toppen af de mange decibel. Træbetonen giver samtidig rummene karakter i samspillet med sorte stålspær og blanke ventilationsanlæg. Ved svejsekabinerne er Troldtekt akustikpladerne placeret ganske lavt for at opnå optimal støjdæmpning.
’Det har længe været et ønske, at vi kunne samle alle vores svejseaktiviteter ét sted,’ siger uddannelses- og ressourcechef Brian Willadsen. Det tager i dag 4 år at blive uddannet smed. Der er gode muligheder for at finde arbejde inden for faget og man kan videreuddanne sig til f.eks. maskinmester eller produktionsteknolog.