Det komfortable klasselokale
Aarhus Kommune har lagt skole til et projekt omkring forbedring af indeklima, da indeklima er et tema Kommunen har fokus på. Med et konkret, eksisterende byggeri har det været muligt at drage sammenligninger og gøre erfaringer.
Det er en velkendt udfordring, at mange af landets skoler har et dårligt indeklima, og der ikke er mange genveje til en enkel og billig løsning for eksisterende byggeri. Aalborg Universitet har taget initiativ til projekt I-DIFFER sammen med EKOLAB, Windowmaster og Troldtekt. Fokus har været på luftkvalitet, akustik og termisk komfort. Samtidigt har man søgt en løsning, som er energibesparende. Projektet er gennemført på Ellehøjskolen i det vestlige Aarhus. En skole fra 1973 med flade tage og ovenlys.
Enkel løsning
Et ventilationsanlæg er blevet integreret i bygningen ved delvist at tilføje en facade. Således er det muligt at trække frisk luft ind over klasselokalets nye Troldtekt lofter, hvor udvalgte plader er åbne for diffunderende luft. Denne type Troldtekt ventilation giver ikke træk og mindsker lydgener. Kombinationen af Troldtekt ventilation og loft betyder, at akustikken er markant forbedret. Den ekstra facade påvirker også temperaturen i klasselokalet og reducerer varmetab gennem facaden.
Det kan mærkes
Resultaterne er naturligvis målbare og påviser, at efterklangstiden er halveret, og akustikken er derfor indenfor lovkravet. CO2-niveauet er også markant reduceret, hvilket betyder meget for elevernes koncentrationsevne igennem dagen. Løsningen er fint integreret i arkitekturen og med en designguide, som er en del af projektet, kan projektet overføres til andre skoler men også institutioner og plejecentre. De tekniske målinger er meget entydige forbedringer, men elevernes umiddelbare positive reaktioner på det forbedrede indeklima var heller ikke til at tage fejl af. Flere elever fortæller, at de nogle gange vælger at holde frikvarter i det nye klasselokale, fordi det er et bedre rum at være i:
- Det er klart, at de fleste foretrækker nye lokaler frem for gamle, men alligevel var det bemærkelsesværdigt at komme ind i et klasselokale uden lugten af madpakker, som stod i skarp kontrast til indeklimaet i det andet klasselokale.