Grafiske signaler
I Københavnsområdet er en ny letbanestrækning undervejs, som supplement til Metroen, men altså over terræn og med fører af toget. I Glostrup ligger Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter, som også huser klargøring af togene.
Kontrol- og vedligeholdelsescentret har et meget genkendeligt udtryk med sine facader i cortenstål og rytmiske forløb af vinduer og dørpartier. Selve vinduesrammerne er gule og indrammet af rustne stålskærme, som dels kan skærme mod solen, men som også bidrager til et spændende facadeudtryk. Indgangspartiet med et stort L er meget tydeligt og en fin gestus for besøgende og brugere af huset.
Filip Dichmann, byggeleder ved den nye letbane, viser rundt i huset og fortæller, at huset i høj grad anvendes af teamet bag den kommende letbane, men siden hen vil det være arbejdsplads for driften af letbanen. Ifølge Filip Dichmann, ønskede man et driftssikkert hus, og det har man fået. Det er på alle måder robust og praktisk.
Røde, gule, grønne lofter
Letbanelogoets grønne farve går igen i loftet, når man kommer indenfor i det store fordelingsrum. Troldtekt akustikloftet er leveret i den rette grønne farve på bestilling. En stor kantine, som også anvendes til interne kurser, har røde Troldtekt lofter og signalerer derved en mere varm tone. Til rummets funktion er en effektiv akustik også af stor betydning. På samme etage finder man omklædningen for medarbejdere og mere tekniske funktioner. Underetagen er stedet, hvor togene triller ind og bliver klargjort i en stor hal. Øverst ligger husets kontorfunktioner og mødelokaler. Her er Troldtekt lofterne alle steder gule. Det er en oplagt måde at samle etagens mange rum på.
Letbanen har en strækning med stop fra Lundtofte i nord til Ishøj i syd, og det forventes at tage den i brug i 2025. Kontrol- og vedligeholdelsescentret er kommet godt fra start og har en forfriskende tydelighed som Hovedstadens letbanens hus.