Smykkeskrinet med de tusind ure
Webshoppen Ditur.dk har fået et elegant domicil, der matcher deres dynamiske image.
Historien om Ditur er i Danmark kendt af alle iværksættere og investorer. To unge tvillingebrødre – Mikkel og Kasper Dissing - har på få år opbygget et brand, der er i konstant vækst, og nu satser de også internationalt. Kerneprodukterne er armbåndsure og accessories til priser, hvor alle kan være med.
Det nye domicil ligger placeret i et skovklædt industrikvarter sydvest for Aarhus. Udefra er bygningen enkel og stringent med sine velkomponerede facader i mørkegrå beton. En tilbagetrukket glasfacade i gadeplan får indgangspartiet til at virke let og imødekommende.
Showroom med X-factor
Bygningen er udformet som et svævende smykkeskrin, som både rummer showroom, lager og kontorarbejdspladser. Showroomet har stor synlighed udadtil og allerede fra parkeringsarealet kan man fornemme det eksklusive interiør. Showroomet er husets hjerte og identitet - det er her de mange flotte ure er udstillet, og det generøse salgsareal binder hele huset sammen på tværs af etager og funktioner.
Arkitekt Christina Rousing Toxværd – GPP Arkitekter – fortæller om projektet:
”Bygherren har været særlig interesseret i at opnå et godt akustisk miljø. Specielt i showroom og kontormiljøet, som bindes sammen af det dobbelthøje atrium. Til lofterne endte valget på Troldtekt på grund af de gode akustiske egenskaber. Farven grå natur komplimenterer derudover de rå betonvægges nuancer flot.”
Kontraster i overfladerne
”Vi har i farve- og materialevalget haft et ønske om at skabe et råt miljø med kontraster, som kunne spille sammen med de forfinede overflader og detaljer på de ”svævende” mødebokse. De synlige sortmalede installationer og det grå Troldtekt loft gav præcis det rå udtryk, som vi var ude efter.
Frem for at arbejde med lydabsorbenter i mindre felter, har vi beklædt mødeboksene med forskellige lydabsorberende materialer. En af disse er Troldtekt tilt line, som med sine skrå linjer giver et let og legende udtryk til én af boksene.
I mellemrummet mellem mødebokse og arbejdspladser er der skabt zoner med loungemiljøer, som forstærker det sociale miljø mellem medarbejdere og kunder. Zonerne er placeret strategisk, så de ikke forstyrrer de faste arbejdspladser.
Til indvielsen af domicilet stod restaurant og showroom overfor sin helt store akustiske prøve. Vi oplevede nogle rum, som var meget behagelige at opholde sig i, til trods for de mange feststemte gæster, som deltog denne dag.”