Mere hæder til akustikplader med reduceret CO2-aftryk
Troldtekt baseret på cementtypen FUTURECEM™ opnåede sølv ved Architects’ Darling 2022, som den tyske arkitekturportal Heinze står bag. De nye akustikplader har et reduceret CO2-aftryk, der er mellem 26,4 og 37,7 procent lavere end for Troldtekt baseret på traditionel cement.
Ved Architects’ Darling i slutningen af 2022 modtog en række virksomheder fra byggebranchen fornem hæder. De nye Troldtekt akustikplader baseret på cementtypen FUTURECEM opnåede sølv i kategorien ’Beste Produkt-Innovation Roh-/Ausbau’. Vinderen i kategorien blev Griffwerk, som producerer dørgreb.
Den førende tyske arkitekturportal, Heinze står bag prisuddelingen, som fandt sted ved et awardshow i Celle. En jury bestående af anerkendte arkitekter har udpeget de virksomheder, der blev hædret.
Ny cementtype - endnu flere fordele
Troldtekt består af træ og cement, og cementen sikrer akustikpladernes styrke, holdbarhed samt effektive brandsikring. Den nye cementtype FUTURECEM har et cirka 30 procent lavere CO2-aftryk end traditionel cement og gør det desuden muligt at bevare alle de velkendte fordele ved Troldtekt akustikplader.
Den livscyklusanalyse, der ligger til grund for Troldtekts miljøvaredeklarationer (EPD’er), dokumenterer akustikpladernes CO2-aftryk. Analysen viser, at Troldtekt plader baseret på FUTURECEM over hele deres livscyklus samlet set har et CO2-aftryk, som er:
- 26,4 procent lavere end for Troldtekt baseret på grå cement
- 37,7 procent lavere end for Troldtekt baseret på hvid cement.
Strategisk tilgang til bæredygtighed
Troldtekt lancerede i begyndelsen af 2022 de nye akustikplader, som siden har modtaget en række tyske priser: Deutscher Nachhaltigkeitspreis, Green Product Award, German Innovation Award og materialPREIS.
Troldtekt baseret på FUTURECEM har opnået guldcertificering efter det anerkendte designkoncept Cradle to Cradle. På Troldtekts fabrik i Danmark bliver akustikpladerne produceret med 97,8 procent vedvarende energi.
I 2021 modtog Troldtekt Architects’ Darling guld i kategorien Cradle-to-Cradle Challenge – netop for den forretningsstrategiske tilgang til Cradle to Cradle.